Voel je je een houten hark en wil je hier vanaf? Dat kan door middel van rek- en strekoefeningen en/of yoga. Iedereen kan leniger worden, je zal er alleen wel tijd en doorzettingsvermogen in moeten steken. Je ziet en merkt vanzelf de progressie! Let er op dat je niet te snel te veel en te ver wilt gaan, dan kun je nare blessures oplopen. Stapje voor stapje kom je er wel! 

Tip 1. Trek comfortabele kleding aan

Wanneer je gaat rekken en strekken wil je geen spijkerbroek of andere niet stretchbare broek aan. Dit resulteert wellicht in een gescheurde broek en zorgt ervoor dat je niet makkelijk kunt stretchen. Draag dus comfortabele kleding, zoals sportkleding. 

Tip 2: Een yoga mat

Omdat je bij vele rek- en strekoefeningen op de grond zit of ligt raden we aan een fitness of yoga mat te gebruiken tijdens de oefeningen. Dit zorgt ervoor dat je een zachte ondergrond hebt en meer grip krijgt. 

Tip 3: Rek- en strekoefeningen

Welke rek-, ren- en strekoefeningen moet je dan doen om leniger te worden? We geven je graag een aantal goede oefeningen. Voor de duidelijkheid, bij lenig worden hoef je niet meteen te denken aan het kunnen doen van een split of spagaat, oftewel (vooral lenig zijn in de benen). Lenig worden kun je in vele delen van je lichaam en helpt je spieren te ontspannen. Bij alle rek- en strekoefeningen is het de bedoeling dat je je spieren zo veel mogelijk blijft ontspannen, dan kun je je spieren beter oprekken. 

  1. De Neerwaartse hond

Een populaire en bekende yoga-pose is de neerwaartse hond. Hierbij vormt je lichaam een driehoek. Zorg ervoor dat je op je handen en knieën staat. Vervolgens zet je je tenen in de mat en duw je jezelf met je voeten/tenen omhoog. Zorg ervoor dat je billen recht omhoog wijst. Daarna probeer je je hakken op de vloer te zetten. Herhaal deze oefening en stop wanneer je merkt dat je het met je je gewicht met armen/schouders niet meer kunt dragen. 

  1. Vlinderen

Ga in een kleermakerszit zitten, maar zet hierbij je voeten tegen elkaar aan. Houd hierbij je bovenlichaam recht. Houd met je handen je voeten of enkels vast en maak met je knieën rustig ‘vlinderbewegingen’ (op en neer). Herhaal deze oefening een aantal keer. 

Tot zover onze tips. Maak er iets moois van!

Pin It on Pinterest